tisdag 19 februari 2013

Anmälningstiden har gått ut.


Hej vänner! 

Nu har anmälningstiden till VUDen gått ut. Vi har ännu ingen exakt siffra på hur många som ska åka men vi är i alla fall över 50 stycken. Vi blir en liten grupp denna gång men vi ska göra vårt bästa för att synas på VUDen och samtidigt visa att det finns unga katoliker i Sverige. Vi kommer att ha ett förberedelseläger på Marielund sista helgen i april, där kommer vi att lära känna varandra och samtidigt förberedas för en resa som är både psykiskt och fysiskt tung men glädjande. 

Förra veckan var det mycket runt vår älskade påves avgång och samtidigt en rush med anmälningar från pilgrimer som ska med till VUDen. För alla som har deltagit i VUDen förr vet ju att vår påve är VUD, och att det startade med den salige Johannes Paulus II, 1985. 
Vår älskade påve, vår herde som vägleder oss i det Jesus Kristus la på aposteln Petrus, "Du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka." (Matt 16:18).
Vilken fantastisk historia vi har, vi katoliker, och vilken fantastisk grund vi har att stå på. 

Förra veckan började fastan och det har snart gått en vecka. Jag hoppas att ni som ska med till VUDen förbereder er extra mycket under fastan. Att vi rannsakar vårt samvete som påven Benedictus XVI sa att han hade gjort när han berättade om sin avgång. Vi är alla Guds älskade barn och det finns inget som krossar hans hjärta lika mycket som våra synder. Det är därför vi alltid ska vända oss till bikt när vi inte har ett rent samvete. Jesus Kristus tar alltid emot oss med öppna armar, så att vi kan glida in hans famn och få tröstande kärlek från honom. 

Biskop Anders höll en mycket fin och träffande predikan under askonsdagens mässa. Han skriver bland annat; 

"I påvens officiella tal där han tillkännagav sin avgång finns det några ord som speciellt har fångat mångas uppmärksamhet. Påven säger att han har rannsakat sitt samvete. Jag fick ett mail från en judisk trosbekännare som blev speciellt berörd av detta. Vi alla, och också påven, måste ständigt rannsaka våra samveten och låta Guds ljus lysa upp alla mörka skrymslen och vrår av vår själ, så att vi ser vårt oändliga behov av frälsning. Att återupptäcka vår tro på Jesus Kristus innebär att förstå att han alltid vill frälsa oss och kan frälsa oss ännu mer. Det finns alltid behov av mer frälsning. Ända till vårt sista andetag kan han frälsa oss mer och mer från synden och alla dess följder i oss. Just denna ödmjukhet och realistiska insikt i vår situation, i vårt ständiga behov av frälsning och förlåtelse är en viktig, men idag ofta bortglömd del av vår tro på Jesus Kristus, som alltid är vår frälsare. Han är inte bara en vishetslärare. Han måste inifrån hela alla våra sår och förvandla oss från syndare till helgon. Den processen pågår ända fram till vårt sista andetag..."

Så kära VUD pilgrimer, kära unga katoliker, låt oss tillsammans rannsaka våra samveten under fastans 40 dagar. 

Er VUD Koordinator 
Marcela Soto Gonzalez

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar