torsdag 16 augusti 2012

Hej kära SUKare och kära resten som läser denna blogg :)

Jag har suttit och pluggat rätt mycket den senaste veckan. Läser en sommarkurs men jag har samtidigt haft tankarna på VUDen.

Jag fick ett mail för några dagar sen där frågan om hjälparbete kom upp. Den frågan ställdes med tanke på att det inte fanns något sådant på VUDen i Spanien. Istället tog många av våra egna ungdomar tag i den saken på egen hand och delade ut maten som de inte orkade äta upp och gav till dem hemlösa de såg ute.
Som medmänniska vill vi ju hjälpa andra som är utsatta och som inte har så mycket att äta. "Det som var värst var att se all mat som kastades när det fanns så många hemlösa i staden!" Detta kommer från några fina ungdomar som skrev till mig om deras upplevelse i Madrid.

Det som förr kallades för "Days in the Dioceses" har nu ändrat namn och heter nu "Missionary Week". Tanken med namnbytet är att pilgrimerna delas in i familjer som kommer att ta emot er och öppna sina hem för er. Detta för att ni ska få komma kulturen närmre och för att ni ska kunna hjälpa till med det som behövs hjälpa till med lokalt. Detta innebär att vi kommer att få hjälpa till med en del saker, vad det blir vet jag inte. Men ni kan läsa om "Missionary Week" på VUDens hemsida: http://www.rio2013.com/en/noticias/detalhes/294/missionary-week-to-precede-world-youth-day-in-rio

Idag har jag haft mail kontakt med ett resebolag för att kunna boka flygstolar snart. Det verkar som att många vill åka till Brasilien vid just den tiden nästa år, jag undrar varför :P. Så be gärna en bön för att vi ska kunna få våra flygstolar till ett bra pris.

Jag hoppas att ni alla är utvilade nu när sista sommar veckan snart är slut. Förbered er nu i ert hjärta med Gud så att vi får en fin och värdefull resa till VUDen för nu är det mindre än ett år kvar. Bed gärna tillsammans eller själva, men be i alla fall. Om du inte vet vad du ska säga? Låt då ditt hjärta tala.

Kärlek till er
Er VUD Coordinator
Marcela Soto



2 kommentarer:

  1. Hejsan Marcela!
    När ska man anmäla sig till VUDen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Angelica!
      Anmälningarna kommer att öppna i november :).

      Radera